Vychádza klavírny debut s názvom landscapes klaviristu yuriiho
Hudobná cesta vnútornými krajinami, nesúca v sebe odtlačky priamych aj nepriamych stretnutí a ľudských príbehov, cesta hlboko intímna, nostalgická a napriek tomu chvíľami roztopašne radostná, to je nové album landscapes klaviristu rusko-slovenského pôvodu Juraja Savinského aka yurii.
Album otvára skladba vincent, v ktorej sa stretáva niekoľko tvorivých princípov autora, predovšetkým post-klasická poloha s jazzovými a popovými prvkami. Odkazuje na maliara Vincenta van Gogha a aj vďaka tomu je pre autora akýmsi osobným hudobným zobrazením procesu tvorby ako takého. playtime s mottom “Život je hra, je čas (sa) hrať,” obsahuje v sebe niekoľko rôznorodých motívov. Jadro je inšpirované úvodnými akordmi synth-popovej piesne z osemdesiatych rokov „Steppin´ out“ Joe Jacksona, a tiež melódiou z piesne Lany Del Rey „Young and Beautiful“; nechýbajú tu však ani vtáčie či rozprávkové motívy, tanečné šantenie či spomienka na životné múdra zomrelého priateľa, obalená v háve jeho žartovného šibalstva.
Leitmotívom tretej skladby vlny je choroba, ktorá postupne, v akýchsi pomyselných vlnách, človeka pohlcuje a odnáša od jeho blízkych i jeho samotného. Kompozícia je venovaná babičke, ktorá trpela Alzheimerovou chorobou; ostatne celé album landscapes je dedikované pamiatke starých rodičov. healing reflektuje snahu a prianie po uzmiereniu a uzdraveniu vzťahov v rámci širšieho rodinného kruhu, aby sa jednotlivým príbuzným podarilo zbaviť sa nahromadených krívd, dôjsť k pochopeniu, vzájomnému porozumeniu a odpusteniu.
Love song beethoven je renesance, viď? oslavuje vzájomnú príťažlivosť a vzrušenie zo vzájomného poznávania sa dvoch mladých ľudí, dobu, kedy sú rôzne omyly a nedokonalosti prechádzané s ľahkosťou, smiechom a nevynútenou veľkorysosťou. V podobných vodách začína tiež skladba kateřina a hvězdy. Romantická linka je tu však čoskoro narušená hrubým spôsobom nečakaným náletom nepriateľských vojenských lietadiel. Skladba vznikala z veľkej časti v reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu vo februári 2022 a predelom medzi romantickou a vojenskou symbolikou je tu motív ukrajinskej ľudovej piesne „Розпряга́йте, хло́пці, ко́ні“ (v slovenčine „Vyprahnite, chlapci, kone“). Hviezdami sú tu duše zomrelých civilných aj vojenských obetí tejto vojny. Album uzatvára skladba eliščiny sny, ktorá rozpráva o zaspávaní a snoch malého dieťaťa za sprievodu zvukov klavíru.
Medzi svoje vzory radí yurii napr. Philipa Glassa, Dianu Krall, Agnes Obel, Haniu Rani či Nilsa Frahma; samotné landscapes a jeho sedem sólových klavírnych skladieb vychádza z moderných interpretácií klasického repertoáru majstrov vážnej hudby, predovšetkým Fryderyka Chopina, Sergeja Rachmaninova či Ludwiga van Beethovena, obohatených jazzovými prvkami, trblietkami popovej povrchnosti a melódiami národných ľudových či umelých piesní.
landscapes v produkcii Juraja Savinského vznikalo v nahrávacom štúdiu Baracca Recordspod dohľadom hudobníka a zvukového režiséra Tomáša Jochmanna v spolupráci s C. Bechstein Pianocentrom Praha (C. Bechstein Europe). Nasnímaným nástrojom je model D 282.
Zdroj: Anna Mašátová, AMPromotions
Foto: Michal Hancovský