Každý ročník má aj u nás v Pohoda office nejakú hymnu. Asi najhranejšou piesňou v ofiice pred Pohodou 2018 bola pieseň „Boyfriend (Repeat)“ od Confidence Man. Slová portálu Gigwise po Glastonbury, že sú jednou z najlepších živých kapiel, aké videli v posledných rokoch naplno potvrdili aj u nás. Podľa The Independent na Pohode spustili hedonistické dvojzmyselné disco vypaľováky. Potvrdili reputáciu najlepšej festivalovej kapely leta a hodina v ich spoločnosti bola najšialenejšou zábavou, aká sa dala predstaviť, ktorá skombinovala smiešnosť, preafektovanosť a úplnú nádheru. Aj preto sme neváhali, keď sa naskytla možnosť mať ich opäť, a tak sa k nám po dvoch rokoch vrátia austrálski Confidence Man.

Členov Confidence Man okrem lásky k hudbe ich spája aj to, že boli spolubývajúci. Ku vzniku kapely došlo náhodou, keď jeden z nich spravil v počítači narýchlo podklad, do ktorého začali ostatní spievať, vykrikovať a zápasiť o mikrofón. Rovnakým spôsobom, výlučne pre zábavu, nahrali aj ďalšie piesne. Confidence Man definitívne prerazili vystúpeniami na The Great Escape a Glastonbury v roku 2017. Gigwise po koncerte prirovnal ich zvuk ku kombinácii LCD Soundsystem a The B52s. Po ich koncerte na Pohode ten istý portál napísal: „Ak hľadáte párty, austrálski Confidence Man a Donny Benét vám ponúknu viac rozruchu. Choreografické pohyby, vážne výrazy a hyper-funk prvých spomínaných hromadne rozkrútili boky Arény slovenskej Sporiteľne.“

Krátko pred Pohodou 2018 vydali debut Confident Music For Confident People, ktorý je podľa Drowned in Sound najnehanebnejšie návyková nahrávka, ktorú si budete dookola púšťať celý rok. Ódy na album potvrdili aj koncoročné rebríčky, keď sa ich debut dostal medzi najlepšie nahrávky roka podľa The Guardian, NME i The Skinny. Podstatné sú ale ich live show, čo potvrdzujú aj slová DIY po ich vystúpení u nás: „Speváci Janet Planet a Sugar Bones sa v istých momentoch pohybujú po dlážke ako mačky, na publikum striekajú šampanské, chvíľu strávia obzeraním sa v zrkadle alebo bezstarostne krúžia naokolo. Je to smiešne a zároveň fantastické. A zaplnený stan sa toho nemôže nabažiť.“ Ich koncert vychválili aj domáce médiá. Napríklad portál Teraz.sk napísal: „Nenápadný vrchol zábavy poskytli v piatok austrálski Confidence Man… Trochu „Cvičme v rytme“, kúsok z B-52’s, jemný závan Happy Mondays či Primal Scream, veľa energie. Pestré, veselé, živé, excelentná zábava sa stretla s ohlasom aj u divákov, ktorých od blízkych hmotnejších atrakcií prilákala dynamika vystúpenia „čierneho koňa“ Pohody.“ Za highlight ich koncert označila aj naša kolegyňa Natália, ktorá nám o ňom povedala: „Confidence Man dali od začiatku do konca premyslenú dynamickú show, sprevádzanú energickými choreografiami hlavnej dvojice, ktorá si zároveň niekoľkokrát (takmer nebadane) odbiehala vymeniť pôsobivé kostýmy (asi 5x), a pritom všetkom bolo z ich vážnych výrazov paradoxne cítiť, že sa vôbec neberú príliš vážne.“ To potvrdzuje aj samotná Janet Planet, ktorá pre portál Tone Deaf na záver rozhovoru stručne dodáva: „Cieľom je skvelá tanečná hudba, ktorá sa neberie príliš vážne“.  S nezmeneným prístupom vydali pred pár dňami nový singel „Does It Make You Feel Good“, ktorý potvrdzuje dobre nastavenú latku i trend.

Emel Mathlouthi – hlas Arabskej jari

Na Pohode 2020 vystúpi aj „hlas Arabskej jari“ – tuniská speváčka Emel Mathlouthi. Emel sa preslávila protestsongom s názvom „Kelmti Horra“ (My Word is Free), ktorý sa stal hymnou tuniskej revolúcie a vlastne aj celej Arabskej jari. Skladbu zaspievala aj počas udeľovania Nobelovej ceny za mier v roku 2015, za čo si vyslúžila aj standing ovation dojatých ľudí. Jej tvorba je na pomedzí experimentálnej, elektronickej, severoafrickej, arabskej i filmovej hudby a je pre ňu charakteristický výrazne emotívny prejav s mnohými dynamickými zmenami a ornamentálny spev so širokým rozsahom. Jej tri albumy Kelmti Horra, Ensen a Everywhere We Looked Was Burning okrem fantastickej hudby nesú aj silné odkazy, obavy a vízie tejto mimoriadne talentovanej multiinštrumentalistky, speváčky a poetky.  

Emel sa hudbe venovala od útleho detstva. Na vysokej škole si založila metalovú kapelu, no ovplyvnená tvorbou Joan Baez sa pustila do kritiky spoločensko-politických pomerov. To neostalo nepovšimnuté a vláda zakázala vysielanie jej piesní v Rádiu a TV. Video ako spieva „Kelmti Horra“ protestujúcim na Avenue Habib Bourguiba v Tunise, sa stalo okamžite virálnym. Okrem rodnej krajiny dodávala svojimi piesňami odvahu ľuďom aj na koncertoch v Bagdade či Káhire za čo ju Ahram Online označili za Fairuz dnešnej generácie. Nasledovali mnohé vystúpenia v Európe i Severnej Amerike a v roku 2017 headlineovala aj prestížny tuniský Carthage Festival. Emel na svojich albumoch spolupracovala s ľuďmi ako Valgeir Sigurðsson, Amine Metani či Tricky a je inšpirovaná tvorbou Joan Baez, Sheikh Imam, James Blake, Massive Attack, Jeff Buckkley či Björk. Jej pieseň „Ensen Dhaif“ (Human, Helpless Human) bola Pitchforkom označená ako „best new track“. Najnovšiemu albumu Everywhere We Looked Was Burning dominuje prepojenie s prírodou, čo podčiarkuje zvukomaľba lesov, vetra, mora a plameňov. Arabčinu na ňom vymenila za angličtinu a necháva svoj prudký apokalyptický hlas vznášať sa nad dunivými hĺbkami experimentálnej elektronickej hudby. Album je hudobne nespútaný časom i miestom, plný melancholických syntetizátorov 70-tych a 80-tych rokov, rachotivých bicích a Androidových zvukov.

Viac informácií a noviniek o festivale Pohoda získate na webovej stránke alebo facebooku. Predpredaj vstupeniek v aktuálnej cene 99€ v Pohoda shope.

Zdroj: Pohoda festival