Tomáš Topoľančín

Aktuálne najznámejšia skupina z východu, Iconito pred Vianocami uzavrela rok vypredanou športovou halou v ich rodnom meste Michalovce. Zároveň však obnovili projekt KORENE a nový rok odštartujú koncertom v Bratislave hneď 28.januára. Ich titulná skladba Korene sa stala hitom a už čoskoro prekročí hranicu 5 miliónov vzhliadnutí.

KORENE je projekt skupiny Iconito a Folklórneho súboru Zemplín , ktorý na Slovensku zožal obrovský úspech. Tradície, ktoré nepominú a mali by sa pripomínať mladej generácii, nato chcú hlavne chalani z východu poukázať.

“Nesmierne nás teší, že sme mohli opäť priniesť tento multižánrový projekt medzi ľudí a najmä, že sme mohli Korene odštartovať v našom rodnom kraji. Vnímame to ako symboliku tohto projektu, návrat k našim koreňom a to nielen hudobne, ale aj takto veľkolepo v spolupráci s Folklórnym súborom Zemplín, odkiaľ sme vzišli aj my ako kapela”, hovorí nadšene frontman skupiny Iconito, Kristián Dufinec. 


Projekt „KORENE“ je autorským počinom skupiny Iconito a Folklórneho súboru Zemplín. Jeho  vyvrcholením je multižánrové edukatívne predstavenie o slovenskom folklóre, poukazujúc najmä  na jeho dominanty ako sú fujara alebo horehronské spevy zapísané v UNESCO. Spojenie popovej skupiny s folklórom má však tiež svoje korene v rodnom kraji Iconita. Chalani dlhý čas pôsobili v FS Zemplín, ktorý založil Milan Hvižďák a po ňom to prevzal Miroslav Kisty, ktorý nových tanečníkov folklórneho súboru pripravuje už trinásť rokov. A práve on sa spojil s Iconitom a vytvorili tento unikátny projekt.

“Folklór v dnešnej dobe nie je len pre tých skôr narodených ako sa to hovorieva. Náš folklórny súbor Zemplín z Michaloviec za 65 rokov vychoval až osem generácií mladých tanečníkov, spevákov, hudobníkov, či choreografov. Milan Hvižďák viedol folklórny súbor Zemplín takmer od jeho začiatku a to má už úctyhodných 85 rokov a dodnes je takmer na každej skúške a sme nesmierne poctení, že sa prišiel pozrieť aj na tento projekt. V repertoári máme hlavne zemplínske tance a piesne, no venujeme sa aj príbuzným regiónom, ale svojským spôsobom. Tradičný zemplínsky tanec je napríklad karička. Na prvý pohľad, nič zložité, no zdanie niekedy klame.  Keď si niekto vyskúša tancovať a spievať, tak zistí, že to také jednoduché nie je, a práve tance lákajú mladú generáciu k folklóru najviac. Naučiť sa ich tancovať správne, vyžaduje veľkú dávku disciplíny a sme nesmierne radi, že mladí ľudia majú odhodlanie a chuť na sebe pracovať. Tento projekt je toho dôkazom, že je to naše dedičstvo, ktoré neprestáva robiť radosť nielen ľudom, ale aj účinkujúcim, ktorí na sebe tvrdo pracujú a tešia sa z výsledku ako to bolo aj na tomto koncerte v Michalovciach, kde nás spätná väzba od ľudi naozaj dojala a zomkli sme sa ako tím, aby sme na pódiu dali zo seba všetko. Vypredaná hala a standing ovation hovorí za všetko a už sa tešíme na najbližšiu zastávku v Bratislave,” hovorí Mgr.art. Miroslav Kisty, spoluautor projektu Korene a vedúci tanečnej zložky FS Zemplín.

Samotný projekt Korene sa skladá z viacerých častí pričom dominantným produktom je multižánrové  edukatívne predstavenie poukazujúce na dominanty slovenského folklóru s ich odkazom a vplyvom  na dnešnú dobu. 6 regiónov Slovenska predstavených zo synkretického pohľadu (hudobného,  tanečného, speváckeho, krojovo-kostymového i zvykoslovného).

Každý región (Myjava,  Podpoľanie, Horehronie, Kysuce, Goralská oblasť, Zemplín) je na úvod prezentovaný pútavou  formou na základe videodokrútok, ktoré odhalia ich regionálne zaujímavosti akými sú kroje,  osobnosti svetového kalibru so slovenskými koreňmi, či osobité dominanty akými sú fujara,  horehronské spevy, či terchovská muzika zapísané do zoznamu nehmotného kultúrného dedičstva  UNESCO. Samotnú dejovú linku a odkaz projektu Korene môžeme vnímať v dvoch rovinách. V tej  prvej sú nimi nástroje práce zasadené do im vlastného prostredia daného regiónu. Pri Myjave je to  roľníctvo, na Podpoľaní výroba fujár, na Horehroní drevorubačstvo, na Kysuciach a v Terchovej  zasa furmanstvo i pastierstvo, pri Goraloch pltníctvo, no a napokon na Zemplíne vinárstvo. Tou  druhou rovinou sú elementy života, ktoré neobídu azda nikoho z nás: Práca (Myjava), Tvorba i  radosť zo života (Podpoľanie), Smrť (Horehronie), Rodina (Kysuce – Terchová), Návrat domov,  zmierenie (Goral), Vojna, odlúčenie (Zemplín).

“Už odjakživa je ICONITO kapelou, ktorá prepája prvky folklóru vo svojej tvorbe. No tieto  spojenia nehľadáme len hudobne. Častokrát sú naše skladby úplne popové a motív folklóru  uchopíme v texte venovanému svojmu kraju alebo vo vizuáloch videoklipu, či outfite kapely  nesúcom tieto motívy. Prečo? Všetci členovia sme súčasne aj bývalými alebo ešte dodnes  súčasnými členmi rôznych folklórnych súborov i kolektívov. Väčšina z nás vzišla práve z FS  Zemplín. Vzťah k folklóru a citlivé narábanie s ním preto vnímame ako prirodzenú črtu v našej  tvorbe, ktorá nie je nijakým spôsobom vyumelkovaná avšak je prirodzeným javom nesúcim odkaz,  ktorému stopercentne veríme”, vysvetľuje koncept Kristián.


Projekt KORENE okrem slovenského publika bude však nadabovaný a preložený rovnako tak do anglického a španielského  jazyka, pre jeho šíriteľnosť a hlbšie porozumenie aj za hranicami Slovenska. Ide teda nielen o  umeleckú hodnotu a štylizáciu pôvodneho materiálu ale aj o edukatívu nielen domácich ale aj  zahraničných poslucháčov. Projekt sa v druhej fáze plánuje prezentovať najmä za hranicami.  

“Plánom je  projekt udržať na trhu z dlhodobého hľadiska, tak aby mohol nielen edukovať mladých ľudí, či  študentov o rozmanitosti našej tradície ale aj o dôležitosti sebazačlenenia ako osoby hrdej na svoju  minulosť, tradície i kultúru. Možno dokážeme prebudiť pocit hrdosti v mladšej generácii, ktorá si  po vzhliadnutí tohto diela povie, že sú hrdí, na to odkiaľ pochádzajú a vôbec sa za to nebudú  hanbiť. Aj Folklór môže byť “Cool“, a jeho odkaz môže dnes čo to povedať mladým ľuďom. Aj to  je dôvod, prečo tento projekt vznikol”, vysvetľuje Kristián.

Okrem prepojenia s folklórnou hudbou si skupina tvorí kvalitné skladby o čom svedčí aj ich aktúalna novinka “Brehy”, ktorá je absolútnym žánrovým kontrastom ku ich predošlým skladbám. V klipe sa dokonca zhostili hlavnej úlohy aj hviezda seriálu Dunaj – Marek Rozkoš a charizmatická česká herečka Anička Randárová.

“Je to nielen pre nás, ale veríme, že aj pre našich fanúšikov taký svieži nový vietor či už od zvuku až po samotné témy. S určitosťou ale môžeme povedať, že aj kapela vyrástla, naučila sa v týchto hudobných vodách lepšie hýbať a vždy sa snažíme posúvať naše limity a možnosti. Zvuk aký má táto skladba považujeme za najaktuálnejší, aký sme dokázali vyprodukovať..je to preto podľa mňa naša najsúčasnejšia a najpopovejšia pieseň po zvukovej stránke v rámci našej tvorby a postupne aj tento náš nový vibe zhmotníme budúci dok do nového albumu”, uzatvára Kristián Dufinec frontman skupiny Iconito.

KONCEPT KORENE:

1. “Titulná pieseň“ Korene vyšla do sveta v Máji 2021 a teší sa obrovskému mediálnemu úspechu.  Popisuje príbeh šiestich regiónov Slovenska a 6tich hlavných postáv. Vyvrcholením videoklipu je  stretnutie hlavných hrdinov pod Tatrami a ich premena na ich staršiu alternáciu. Vo videoklipe sa  objavujú slovenské herecké ikony J. Greššo, M. Slovák, Ľ. Paulovič, V. Jedľovský, A. Swan a F.  Kovár


2. “Multižánrové edukatívne predstavenie“ o slovenskom folklóre, ktorý je však synkreticky  zapracovaný do úplne nového šatu a najmä modernej podoby. Okrem nosných veľkých koncertov budú Korene pokračovaním ako tour po krajských  mestách SR, kde sa budú snažiť odprezentovať vystúpenie nie len širokej verejnosti, ale rovnako  tak školám v podobe výchovných koncertov.

3. “Sedem videoklipov“. Ľudové piesne v moderných úpravách. Šesť videoklipov, kde každý z  nich reprezentuje jeden región (Myjava, Podpoľanie, Horehronie, Kysuce, . Posledný siedmy  videoklip spája všetky príbehy.  

4. ’’CD“ KORENE, obsahujúce soundtrack z predstavenia projektu Korene. 29 piesní vrátane  titulnej skladby KORENE. Šesť regiónov Slovenska, ktoré reprezentujú jedinečné úpravy  ľudových piesní oblečené v modernom šate nesúce odkaz na rôznorodé hudobné žánre i decentné  prepojenia motívov populárnych piesní.

5. ’’Filmový Dokument’’ vzniká postupne počas turné.

Zdroj: Jana Trellová, PR manažér
Foto: Tomáš Topoľančín