Pohoda festival tu je už o 5 mesiacov a predstavovanie mien v programe je v plnom prúde. Dnes Vám prinášame Coals, Lucidvox, Idiotape, KillASon, Helena Hauff, Housewives a Ross From Friends.
Festival sa uskutoční v termíne 5.-7. 7. 2018 na Trenčianskom letisku.

Coals

Hoci majú poľskí Coals len niečo po dvadsiatke, majú už za sebou skvelé live sessions na americkom rádiu KEXP (na festivale OFF a Iceland Airwaves). Ich éterický dream-pop vychádzajúci z elektronickej hudby a folku ospevovali v recenziách aj magazíny The Quietus a American Under the Radar. Vychádzajúce hviezdy poľskej alternatívnej scény Coals sledujeme už dlhšie a naposledy nás presvedčili na Eurosonicu.

Coals tvorí rodáčka z Gliwíc Katarzyna Kowalczyk a multiinštrumentalista Łukasz Rozmysłowski z Mysłowíc. Debut (Tamagotchi) vydali len pred pár mesiacmi, no v zozname koncertov im nechýbajú najväčšie showcaseové i veľké európske festivaly. Melancholicko-elektronický pesničkári začínali na vysokej škole amatérskymi nahrávkami, ktoré zavesili na sociálne siete a okamžite nimi oslovili mnoho fanúšikov. Medzi vplyvmi spomínajú Sigur Rós, Maanam, Soap&Skin, Dean Blunt a Spooky Black. KEXP prirovnáva Coals k The XX a ich skladbu „Weightless“ si dokonca vybrali v septembri 2015 za pieseň dňa.

Lucidvox

Ruskú kapelu Lucidvox v recenzii vychválil Observer, Louder Than War ich označil v rubrike Band of the day za „totálne brilantnú kapelu“ a podľa The Quietus „sú na ceste stať sa legendárnymi“.

Alina, Nadezhda, Galla, a Anna doposiaľ vydali album In Motion a EP My My Country Is Your Country. Ich temnú gitarovú hudbu presvetľuje priezračný ľudový prejav speváčky Aliny, ktorá do rockovej zostavy občas vstúpi sólom na flaute. Novinári v recenziách žánrovo spomínajú „post grunge,  krautrock, noise, gotickú melanchóliu, psychedéliu či mystické etno-vzpatnutia“. Observer ich prirovnáva k „brilantným londýnskym noise kapelám začiatku osemdesiatych rokov“ a podľa The Quietus vás „utopia v krásnej bažine zvuku“. Redaktorov Louder Than War očarili na minuloročnom Tallinn Music Week, návštevníci Pohody sú na rade začiatkom tohto júla.

KillASon

„Keď sa bavíme o entuziazme, žiaden umelec to na tohtoročnom The Great Escape nerozbalil na pódiu s takou razanciou, ako francúzsky rapper a tanečník KillASon,“ napísal v prehľade minuloročného festivalu The Great Escape hudobný portál The Quietus.

Ako uvádza Marcus Dossavi Gourdot v jednom z rozhovorov: „Rapperom som chcel byť už od svojich ôsmich rokov.“ Okolo dvadsiatky začal svoje sny napĺňať. Po debute The Rize vydal postupne úspešný diptych STW 1 a STW2 (Strange The World). Okrem New York Times, The Quietus či Noisey ho ospevuje ako extravagantného beatmakera aj francúzsky Rolling Stone. Jeho prejav je minimálne tak excentrický, ako jeho pohybové nadanie a módne preferencie. Svoje skladby pozná do najposlednejšieho detailu, čo pretavuje do nezameniteľnej choreografie. Ovplyvnený umelcami ako Michael Jackson, Busta Rhymes, Outkast či Lil Wayne inklinuje predovšetkým k výrazne melodickej, energickej a tanečnej podobe hip-hopu. Napriek tomu, že vystupuje sám, jeho bezchybný anglický flow a radosť z pohybu zapĺňa celý stage. Pre lepšiu ilustráciu jeho tvorby a živých koncertov si pomôžeme umelcami minuloročnej Pohody: KillASon je ideálnym návštevníkom spoločnej narodeninovej párty Ho99o9, Princess Nokia a Tommyho Casha.

Helena Hauff

Jedna z najlepších DJok a producentiek súčasnej alternatívnej elektronickej scény a vášnivá zberateľka prudko tanečných, obskúrnych vinylov. Jej zvuková paleta je žánrovo široká a ostrá ako britva, v jej setoch sa mieša techno, acid, industrial, kraut elektro, EBM, no jej štýl sa dá označiť aj ako „retro sonic digital noir”. Nie náhodou práve jej mix vybral Mixmag ako the Essential Mix Of The Year v roku 2017.

Hudobné začiatky Heleny Hauff sú späté s undergroundovým hamburským klubom Golden Pudel, kde organizovala svoje prvé akcie. Svoj producentský debut absolvovala v roku 2013 na Werkdiscs s EP Actio Reactio, aj vďaka ktorému sa jej smerom otočilo viacero vyberavých elektronických hláv. V súčasnosti má na konte niekoľko releasov na rôznych labeloch ako Ninja Tune, Werkdiscs, Panzerkreuz Records, Handmade Birds, Lux Rec a iných. V roku 2015 tiež založila svoj vlastný label s názvom Return to Disorder, na ktorom vydáva podobne špinavú elektronickú hudbu, akú hráva vo svojich DJ setoch. Práve cez ne si totiž postupne budovala pozíciu na svetovej hudobnej scéne. Jeden z komentárov na YouTube jej sety opísal, „ako keby Kraftwerk a Underground Resistance organizovali spoločné orgie“.

Helena Hauff siaha za klenotmi minulosti, mieša ich so súčasným zvukom a nebojí sa ani radikálnych hudobných polôh. Výsledkom je temná ale tanečná zmes elektroniky, prinášajúca atmosféru progresívnych nemeckých technoklubov. Selekcia je precízna, energická a dôkladne premyslená. Objavujú sa expertne kurátorované, vzácne nahrávky kraut elektro a industriálnych kapiel 80. rokov, bohatých na analógové synťáky, plechy, rázne basové linky, sekvencéry, zvuky montážnych liniek a chladné vokály. Okorenené aktuálnym technom okolo 130 BPM a „vinyl only“ selekciou, jej sety sú špeciálnou kategóriou na súčasnej elektronickej scéne.

Idiotape

„Predstavte si, že by mali Cut Copy, Daft Punk, a Chromeo juhokórejské dieťa,“ napísali o ďalšom účinkujúcom Pohody 2018, kapele Idiotape, MTW Iggy. Traja výnimoční muzikanti zo Soulu úspešne spájajú elektroniku s houseom, kórejskou hudbou či metalom. Kapela získala za debut 11111101 ocenenie Best Dance & Electronic Album Korean Music Awards.. V roku 2015 co-headlineovali juhokórejský Valley Rock Festival a okrem najväčších podujatí v Ázii vystúpili aj na festivaloch Glastonbury, Exit či dvakrát na SXSW. Ich našľapané bicie a punkové rífy hrané na analógových syntetyzátoroch potešia rovnako fanúšikov tanečnej, ako aj rockovej hudby.

Idiotape sa dali dokopy v roku 2008 s cieľom vytvoriť rock založený na „synťákoch“. Kapelu tvorí vplyvný undergoundový DJ DGURU, elektro-producent ZEZE a bubeník známy z kórejských metalových a punkových kapiel DR. Prvé EP 0805 vydali v roku 2010 a krátko na to nasledoval album 11111101. V roku 2014 vydali album Tours a v roku 2016 album RE, ktorý médiá chválili za skvelé prepojenie starej kórejskej hudby so súčasným rockom do ich štýlu. Idiotape sa v krátkom čase stali najžiadanejšou domácou indie-elektronickou kapelou. V pozícii kórejského headlinera účinkovali okrem Valley Rock Festival aj na Pentaport Rock Festival. Vystúpili aj na najväčších elektronických podujatiach v krajine ako Ultra Music Festival a Global Gathering Korea. „Toto trio zo Soulu je najväčšie meno kórejskej elektronickej scény. No nie sú nejakou USB kapelou. Hrajú naživo, na skutočných bicích a klávesoch, vytvárajú viac energie na pódiu a neustále dokazujú, že sú najlepšou kapelou v Kórei,“ povedala o Idiotape ďalšia skvelá kórejská kapela Jambinai vo výbere hudby pre The Quietus. Kórejský ekvivalent The Prodigy.

Housewives

Housewives už počas počúvania kapiel z ponuky tohtoročného Eurosonicu výrazne vytŕčali, súdiac podľa nahrávky sa dalo očakávať buď niečo naozaj výnimočné, alebo pseudo prepadák. Ešte pred koncertom sme sa predrali úplne dopredu a to čo nasledovalo bol výboch kreativity a muzikantskej radosti. Ich koncert pripomínal seansu v hudobno-vedeckom laboratóriu, v ktorom sa stretli štyria šialení vedci – každý bádajúci vo svojom vesmíre, ale v takom, kde sa telesá zrážajú, rozbíjajú, letia chvíľu spolu, aby sa zas delili a takto vytvárali to pravé prostredie pre odvážnych vesmírnych cestovateľov.

Občas pripomenú experimentovanie na českej scéne osemdesiatych rokov, ale v skvelej súčasnej verzii. Hneď po koncerte rozbehnete dohadovanie, lebo viete, že toto na Pohode chcete mať.

Housewives sú londýnska experimentálna štvorčlenná kapela tvoriaca hudbu na pomedzí noisu a zvuku. Ich prísna, rytmicky nabitá hudba má osobito chladný, minimalistický nádych. Drsné gitary sa miešajú s dronovými basovými linkami a nemilosrdne poháňanými bicími. Ich živé vystúpenia sú  anti-performance, využívajúc strohú a minimalistickú estetiku spojenú intenzívnymi, silnými kompozíciami. Často používajú podomácky vyrobené nástroje, objavujúc unikátne zvukové textúry, ktoré spoluvytvárajú ich náročnejší, progresívny sound.

Najmä britská scéna a nezávislá hudobná tlač im vášnivo tlieska. Po ich vypredanom kazetovom release Faux Discx nasledoval debutový album Work na labeloch Hands In The Dark, Blank Editions a Negative Days. Nasledoval split release s Massicot, ich spoluhráčmi na tour a druhý štúdiový album FF061116 vydaný na Rocket Recordings v auguste 2017.

Ross From Friends

Na Pohode vystúpi aj londýnsky producent Felix Weatherall účinkujúci spolu s priateľmi pod menom Ross From Friends. Jeho lo-fi house je zmesou hip-hopových samplov, eurobeatu 80-tych rokov i nostalgie za zvukmi rokov deväťdesiatych. Ross From Friends už svojou tvorbou oslovil Pitchfork, Mixmag, Residentadvisor, exclaim! či magazín Bandcampu. Skladba „Talk to Me You’ll Understand“ má na YouTube už vyše tri milióny prehratí, čo je na nový okrajový žáner mimoriadne slušné číslo.

Zvuky prehistorických počítačových hier, sample prehnané a púšťané cez krabičky a kontroléry spolu so spevom a živou gitarou. To je stručný výpočet vstupov projektu Ross From Friends. Čo je výstupom? V čase unifikovaného, vždy úhľadne zaodetého štúdiového zvuku je aktuálna vlna lo-fi houseu rozhodne príjemným osviežením. Felixov lo-fi prístup k práci s trikrát kompresovanými samplami prirovnáva daily.bandcamp.com k prehrabávaniu sa medzi fotografiami v garážových výpredajoch. Skôr než kvalitný záber, je kľúčovým silný príbeh za ním a čo v človeku zanechá. V júli vydal skvelo hodnotené EP The Outsiders. Podľa exclaim! ide o serióznu klubovú hudbu zámerne zabalenú do gýčovitého obalu, ktorá sa tvári ako vízia budúcnosti houseu.

Viac informácii o festivale Pohoda nájdete na oficiálnej stránke alebo na facebooku. Vstupenky je možné získať cez Pohoda eshop. Aktuálne ostáva menej než 2000 vstupeniek v cenovej kategórii 89€

Zdroj: Pohoda Festival